2012-től (1222/2009/EK) Európai Uniós rendelet értelmében, kötelező feltüntetni a gumiabroncsokon a termék néhány lényeges tulajdonságát. A gumiabroncsokon feltüntetett matrica célja hogy elősegítse a vásárlókat abban hogy új abroncs vásárlásakor átláthatóbban könnyebben összetudják hasonlítani egyes abroncsok azonos tulajdonságai milyen besorolást kaptak a gyártók által végzett szabványosított teszteken. Az Európai Unió célja ezzel az új rendszerrel az hogy a gumiabroncs gyártókat arra sarkalja hogy minél korszerűbb abroncsokat tervezzen és készítsen, míg a vásárlókat hozzásegíti a tudatosabb gumiabroncs vásárláshoz.
Hivatkozás az európai rendeletekre: www.etrma.org
Üzemanyag fogyasztás
A címke bal oldalán olvasható le, a gumiabroncsnak az üzemanyag fogyasztásra és a CO2 kibocsájtásra gyakorolt hatása. A gumiabroncsok a gépjárművek üzemanyag fogyasztásának kb. 20%-ért felelősek, elsősorban a gördülési ellenállásrévén. Gyakorlatilag a gumiabroncs gördülési ellenállásának gépen történő mérése határozza meg hogy az adott abroncs milyen energia hatékonysági osztályba sorolható. Mi a különbség az A és a G gumiabroncs besorolása között? az “A” és a “G” között lévő 100%-os különbség nagyjából 7,5%-os megtakarításnak felel meg. Hogy érthetőbb legyen ezt deciliterekre lefordítva arra jutottak, hogy az “A”-s abroncs 100Km-en nagyjából 0,6liter üzemanyagot tud megtakarítani, vagyis egyes besorolásonként átlagos kb. 0,1liter (1 deciliter) üzemanyag takarítható meg. Például: az autó fogyasztása egy “G” minősítésű abronccsal 7,0 l/100km, ha ezt egy “A”-s ra cserélnénk akkor 6,4l-re csökkenne az autó fogyasztása. Mind ezek mellett természetesen ami a többlet üzemanyag fogyasztásra a legjobban hat az a vezetési stílus és az autó műszaki állapota. Általánosságban elmondható, hogy csodák nincsenek a kicsi gördülés ellenállás óhatatlanul a tapadási képességek rovására megy, de hogy mennyire az egyáltalán nem mindegy!
Fékezés nedves útburkolaton
A biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele az abroncsok tapadása nedves útfelületen! A címke jobb oldalán látható skála a gumiabroncs nedves útburkolaton jelentkező fékezési teljesítményét mutatja. A méréseket az Európai Uniós rendeletben meghatározott jellemzők alapján (sebesség, útburkolat típus, víz mélysége, hőmérséklete…stb) végzik el. A gumiabroncs értékét úgy határozzák meg hogy az elért eredményt összevetik a referencia abroncs értékével. Mi a különbség az A és G besorolás között? Nedves útburkolaton egy A és egy F besorolású gumiabronccsal szerelt gépjármű fékútja között a különbség több, mint 10 méter. Ez a távolság egy gépjármű hosszának kétszerese. Általánosságban elmondható hogy az egyes kategóriák között a különbség kb. 2 méterrel változik.
Külső gördülési zaj
A címke alsó részén látható a gumiabroncs által kibocsátott külső gördülési zaj (nem a sofőr által érzékelt belső gördülési zaj) decibelben kifejezett értéke.
Egy fekete sáv=csendes gumiabroncs
Két fekete sáv=átlagos gumiabroncs
Három fekete sáv=Viszonylag zajos gumiabroncs, de a jelenlegi 2001/43/EK irányelvnek megfelel.
