Levegőnyomás ellenőrzése
A gumiabroncsok hosszú élettartamának és a biztonságos közlekedésnek alapfeltétele a helyes guminyomás beállítása és annak megfelelő időközönkénti ellenőrzése.
A nem megfelelően beállított nyomás nagyban befolyásolja az autó menettulajdonságait.
A túl magas, vagy túl alacsony nyomás meggátolja a gumiabroncs megfelelő tapadását az útfelülettel. Túl alacsony nyomásnál növekszik a gördülési ellenállás és megnövekszik a fogyasztás. A nem megfelelően tartott nyomás az abroncsnak folyamatos túlterhelést jelent, aminek következménye a gumiabroncs rendellenes kopása, emiatt az abroncs élettartama jelentősen csökken.
Mindezeket elkerülhetjük, ha rendszeresen ellenőrizzük gumiabroncsainkban a levegő nyomást. Ezt megtehetjük benzinkutaknál, de ha nem vagyunk biztosak a kúton lévő nyomásmérő hitelességében, keressünk fel egy szakműhelyt és ellenőriztessük ott. Piliscséven a Csévi Gumis-nál a nyomásellenőrzés díjtalan!
A gumikban a nyomást legalább kéthetente illik ellenőrizni! A nyomást mindig a gumi hideg állapotában kell ellenőrizni! Az előírt értéket az autók különböző pontjain a gyártók felszokták tüntetni, pl.: tanksapka fedél, ajtó oszlop. Kereskedelmi forgalomban kapható digitális nyomásmérő, ezt érdemes beszerezni mert ezzel bárhol, bármikor ellenőrizhető a guminyomás.
Kerékcsere otthon, a kerék kiegyensúlyozásának (centrírozásának:) fontossága.
Ma már nagyon sok autós rendelkezik külön nyári és téli kerék garnitúrával. Ezeknek a cseréjét nagyrészt szakszervizben végeztetik, ahol a légnyomás ellenőrzés mellett felmérik a gumik és a felnik állapotát, illetve ellenőrzik és ha kell korrigálják a kerekek kiegyensúlyozatlanságát. Figyelnek arra hogy a kerekek „forgatva” legyenek, a hajtott tengelyről a futó tengelyre kerüljenek bizonyos futásmennyiség után. Lényeges hogy a csere mindig az azonos oldalon lévő kerekek között történjen, mert így marad meg a gumik forgásiránya. Jobb oldalra szerelt gumit nem teszünk a baloldalra, mert kötött forgás iránnyal ellátott gumiabroncsnál ez a tévedés komoly baleseti veszélyforrás is lehet! Ezért minden leszereléskor a gumikat jelölni kell hogy hol és milyen pozícióban voltak az autón.
Miért ajánlott minden cserekor ellenőrizni a kerék kiegyensúlyozottságát? Szemléletesen azt szoktam mondani hogy képzeljenek el egy mosógépet ami csak félig van ruhával és úgy kezd el „centrizni”. Látszik hogy a gép mennyire rázkódik, mert a benne lévő súly nem egyenletesen helyezkedik el. Ugyan ez a jelenség játszódik le a kerekeknél is, a kiegyensúlyozatlan kerék folyamatos vibrációnak teszi ki az egész kerékfelfüggesztést, ami idővel komoly károsodásokat tud okozni. A centrírozó gépen történő megforgatáskor, kiderülhetnek olyan gumi illetve felni hibák, amelyek egyébként egyszerű szemrevételezéssel nem biztos hogy kiderülnek. Sok éve felnin lévő kerekeknél gyakori hibaforrás a gumiszelep öregedése, ami nyomásvesztéshez vezet. Ezeket a gumi szelepházakat mielőtt baj történik cserélni kell!
Ha nem biztos a dolgában, a kerékcserét és a velejáró munkákat reális áron elvégzi Ön helyett Piliscséven a Csévi Gumis!
Mikor kell a gumikat lecserélni?
A gumiabroncsok a hatósági előírások szerint a személyautó abroncsok esetében 1,6mm, a teherautó abroncsoknál 3mm profilmélységig használhatók. Az előírt profilmélységnek a futófelület teljes szélességében el kell érnie a fenti értékeket. Minden abroncs futófelületén a mintaárokban megtalálhatók a kopásjelzők. Ha a gumiabroncsok annyira kopottak, hogy a kopás eléri a kopásjelzőket,az abroncsokat haladéktalanul ki kell cserélni!. A biztonság érdekében azonban célszerű ennél előbb, szgk. nyári abroncsoknál 2mm, széles méreteknél 3mm, téli abroncsoknál 4mm profilmélység elérésénél lecserélni a gumiabroncsokat. Egy teljesen elkopott abroncs esetében ugyanis vizes útfelületen akár a duplájára is nőhet a fékút az új gumiabroncsokhoz képest, mivel a mintaárkok kisebb mélysége miatt nem képes az abroncs elvezetni a vizet maga alól, így felúszik, és a rettegett aquaplaning jelenség jön létre. Téli abroncsok esetén azért ajánlott előbb cserélni, mert egy kopott abroncsnál a lamellák sokkal kevésbé rugalmasak, így havon jóval kevesebb húzó- ill. fékezőerőt képesek kifejteni.
Amennyiben a gumiabroncsot helyrehozhatatlan károsodás érte, a mintázat mélységétől függetlenül haladéktalanul ki kell cserélni! A gumicserét bízza Piliscséven a Csévi Gumisra!
Gumiabroncsok jelöléseinek jelentése

175: a gumiabroncs profiljának szélessége milliméterben
/65 : a gumiabroncs oldalfalmagassága, a profil szélességéhez viszonyítva (175-nek a 65%-a)
R : radiál szerkezetű abroncs
14 : keréktárcsa átmérője collban
82 : terhelési index a gumiabroncs maximális terhelhetőségét határozza meg
T : sebesség index az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg
TUBELESS : Tömlő nélküli gumiabroncs

M+S: Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz

2610 : A gumiabroncs gyártásának ideje, 26.hét 2010. év
Vízen való felúszásról pár mondat.. (aquaplaning)
Az aquaplaning akkor következik be, amikor az abroncsok és az útburkolat közötti vizet nem lehet kiszorítani. Ez a vízréteg addig növekszik az abroncsok előtt, amíg a víz nyomása meg nem haladja az abroncs nyomását, ami azt eredményezi, hogy az abroncsok és az útburkolat közötti kapcsolat megszűnik. A tapadás elvesztése miatt a kerekek csúsznak és a jármű nem képes reagálni a kormányzásra, fékezésre és gyorsításra. Ennek eredményeképpen a jármű irányíthatatlanná válhat, elkezdhet csúszni, vagy pörögni. Ez pedig potenciálisan veszélyes helyzet.
Hogyan lehet elkerülni, vagy csökkenteni az aquaplaningot?
- Rendszeresen ellenőrizzük az abroncsokat és az abroncsnyomást.
Az elégtelen nyomás jelentősen növeli az aquaplaning kockázatát. Ha az abroncsnyomás az ajánlott értéknél 30 %-kal alacsonyabb, az aquaplaning veszélye meredeken nő.
- Ellenőrizzük az abroncsok kopását és profilmélységét.
Minél nagyobb a meglévő profilmélység, annál több vizet képes elvezetni az abroncs, ami csökkenti az aquaplaning veszélyét.
- Csökkentsük a sebességet.
Különösen, amikor pocsolyákhoz közelítünk.